Wijndiversiteit kan beter in Belgische supermarktketens

22/01/2018 - De diversiteit van wijnen op gebied van origine is vaak een verkoopsargument, vooral in supermarktketens. Maar daar kunnen we in België nog wat van leren. Een bewijs als voorbeeld met Griekse wijnen in Canada.

Op de uitstekende website van Vinquébec publiceerde collega Marc-André Gagnon een lijst van Griekse wijnen die in beide monopolies, SAQ en LCBO, beide overheidsbedrijven, worden verkocht, respectievelijk in Québec en Ontario. Terloops toont hij aan dat er nogal wat prijsverschillen zijn en de prijzen in de winkels van Ontario vaak iets lager zitten.

Verkrijgbare wijnen in SAQ* en LCBO** (prijzen in Canadese dollars)
 SAQ  LCBO
Cavino Ionos 10,50  9,95
Rapsani Tsantali 11,80 13,05
Boutari Nemea 14,55 13,20
Paranga Kir-Yianni 14,50 14,50
Boutari Moschofilero 15,40 13,20
Tetramythos Roditis 15,40 13,95
Spiropoulos Mantinia 17,25 16,15
Boutari Naoussa 16,45 13,95
Thimiopoulos JV Naoussa 17,95 17,65
Rapsani Tsantali Reserve 18,55 20,95
Mercouri Rouge 19,35 22,30
Tselepos Driopi 20,95 21,25
Gaia Agiorgitiko 21,55 24,30
Sigalas Assyrtiko Athiri 23,15 21,95
Gerovassiliou Malagousia 25,05 23,95
Ch Porto Carras 2006 25,15 21,95
Mega Spileo 28,85 27,95

 

1 Canadese dollar = 0,67 euro.

De prijsvork voor Griekse wijnen in beide monopolies gaat dus van 7 tot 19 euro.

 

Gebrek aan lef?

Maar wat ons meer interesseert in deze tabel is reeds het aantal Griekse wijnen die verkrijgbaar zijn in beide Canadese provincies. Bovendien laat de lijst slechts de wijnen zien die in beide monopolies verkrijgbaar zijn, en niet het volledige assortiment Griekse wijnen. Zo biedt SAQ niet minder dan 55 verschillende Griekse wijnen aan! Dat is zowat 10 keer meer dan om het even welke Belgische supermarkt, en zelfs meer dan alle supermarktketens bijeen.
Niet dat IVV opeens een voorstander is van monopolies, Canadese of andere, maar het toont aan dat ze op gebied van wijndiversiteit en vertegenwoordiging binnen het aanbod goed hun best hebben gedaan. Wil dat zeggen dat het bij onze zogeheten ‘vrije’ supermarktketens aan lef ontbreekt?

Griekse yoghurt … is zelfs niet Grieks

Griekenland is een groot en historisch wijnland dat tal van originele wijnen voorstelt met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ook het gastronomisch aanbod is interessant. Griekse restaurants zijn in België dan ook goed ingeburgerd en nogal wat Belgen trekken in de zomer regelmatig naar Griekenland (althans meer dan de inwoners van Québec). Allemaal zaken dus die zouden kunnen pleiten voor meer Griekse wijnen in de Belgische supermarkt. Een beetje promotie volstaat en wat meer moeite.
Maar alles lijkt erop dat het aan de Belgische supermarktketens veel gemakkelijker is om ‘yoghurt op Griekse wijze’ made in Spain te verpatsen dan Griekse streekwijnen. Opgelet, we hebben geen enkel belang in deze zaak. Maar in naam van de diversiteit, waarmee ze ons in andere debatten om de oren slaan, politiek vooral, zou het prettig zijn om bij ons, in het hart van Europa waaraan Griekenland zoveel heeft bijgebracht, om daar de wijnen te vinden die ze in het overzeese Québec kunnen kopen.

Het gewicht van grote merken

Griekenland is slechts een voorbeeld. We kunnen het ook over Oostenrijkse wijnen hebben, Hongaarse, Zwitserse … tal van Europese landen waarvan de aanwezigheid op het wijnschap herleid is tot een minimum. Het is vandaag veel gemakkelijker om in een Belgische supermarkt wijnen uit Chili, Argentinië, Zuid-Afrika. Californië of Australië te kopen.
Het is wel zo dat deze landen uit de Nieuwe Wereld in onze supermarkten vooral bekend staan om hun wijnen uit het instapgamma en hun grote merken, bedrijven die de middelen hebben om massief te investeren in benchmarking, promoties en ‘deals’ voorstellen.
Niet meteen een kwestie dus van lef, maar eerder van grof geld?

 *SAC: Société des alcools du Québec
**LCBO : Liquor Control Board of Ontario

Hervé Lalau

Voor meer “Voorwoord”, klik hier 

Geef een reactie