Wanneer Le Soir wijn en sterke dranken mixt

02/11/2016 - In de krant Le Soir van 24 oktober jongstleden, met als titel:  ‘La Belgique, paradis des vendeurs d'alcool’, (België, paradijs van alcoholverkopers), konden we een artikel lezen van Frédéric Soumois die er op zijn minst een allegaartje van maakt; of een mix, zoals u wilt.

Ik citeer: ‘De alcoholsector blijft zijn greep op de gemeenschap behouden en rijft ondertussen miljarden winst binnen, terwijl de belastingbetaler tot drie keer meer de rekening mag betalen onder de vorm van medische verzorging, vroegtijdige sterfte en absenteïsme. Om daar te geraken promoot de alcoholsector, vaak goed gecamoufleerd, een lifestyle waar alcohol een onmisbare plaats inneemt. Ze doen dat door de beste reclamejongens in te huren, invloed uit te oefenen op wetenschapslui en lobbygroepen vet te mesten. Maar wanneer het beeld wordt getoond van een veertigjarige die niet meer kan slapen zonder zijn fles witte wijn van een goed wijnjaar of dat van een verslaafde die onder een bank zijn roes ligt uit te slapen met een goedkope fles gin naast zich, alcoholmisbruik ziet er altijd monsterlijk uit.’

648319566_b972346109z-1_20140328072550_000_gbl1qgqur-9-0-1Meneer Soumois, mogen we u eraan herinneren dat sterke dranken merkproducten zijn die inderdaad over grote reclamebudgetten beschikken om zijn marktpositie te behouden, zijn producten te promoten en nieuwe generaties te verleiden, maar dat wijn een heel andere zaak is? Wijn is een business is die veel minder geïndustrialiseerd is, een kanaal dat trouwens erg verspreid is, vaak met kleine merken en zeer weinig publiciteit.

De veertigjarige die last heeft van slapeloosheid zonder een fles witte wijn van een goed jaartal, zoals u hem voorstelt, zou wellicht blij zijn met zo’n promotiestunt. Alleen is witte wijn niet zo’n goed idee om in slaap te vallen, vaak werkt dat juist omgekeerd!

Maar nu even serieus, zijn ‘geval’ komt ongetwijfeld minder voor dan diegene die aan sterke drank verslaafd is, omdat wijn gewoonweg te duur is in vergelijking met het verwachte effect.

Hoe dan ook, de alcoholsector, op de manier zoals u begrepen hebt (‘t is te zeggen, ‘inclusief wijn’), bestaat niet.

Hervé Lalau

Geef een reactie