Prosecco, 10 jaar later

02/09/2019 - We dachten dat het dispuut rond de naam Prosecco definitief van de baan was, maar dat is niet zo.

Wanneer de naam bij aanvang dat van een druivenras was, dat de Italianen tien jaar geleden omdoopten tot glera (lokaal een synoniem voor prosecco), behielden ze de naam Prosecco voor de herkomstbenaming en dus voor de Italiaanse productie van deze schuimwijn.

Deze juridische truc zorgde ervoor dat het in Europa verboden was andere prosecco’s te verkopen dan die uit de Veneto en Friuli.
Maar op diverse markten buiten Europa hadden ze dat niet zo goed begrepen.
Zo produceerden Australië maar ook Brazilië grote hoeveelheden prosecco die ze op hun respectievelijke markten onder die naam verkochten, maar ook in sommige derde landen.
Ze doen dat trouwens nog steeds.

De Europese Unie, die probeerde om Prosecco in Australië als “geografische aanduiding” te registreren, ving echter bot omdat prosecco nu eenmaal de naam is van een druivenras dat reeds lange tijd gekend is in Australië.

Het geval van China is apart. In 2016 liet het Consorzio di Tutela della Denominazione di Origine Controllata Prosecco de naam Prosecco (de Chinese versie) registreren als een merk. Een indiening die de Australische beroepsvereniging Australian Grape and Wine Inc. tracht onwettig te maken.

In de Verenigde Staten is de situatie nogal vaag: daar werden akkoorden met Europa gesloten voor de bescherming van de “geografische aanduiding” Prosecco, maar blijft de naam prosecco toegelaten, zij het als naam van het druivenras.

Hoe dan ook, wanneer in de Europese Unie enkel Italiaanse prosecco, goede of slechte, het recht heeft om deze naam te gebruiken, is dat wanneer je naar andere landen reist lang niet zo evident.
Te meer omdat het commercieel succes niet te stoppen is.

Prosecco is een merk dat verkoopt. Je hoeft enkel maar in de supermarkten en op wijnkaarten van restaurants te kijken waar prosecco staat tussen de andere schuimwijnen.
Maar voor het groot publiek, en zeker de jonge generatie, is prosecco niet vanzelfsprekend aan een regio van herkomst verbonden, en is dat eerder totaal ondergeschikt.

Trouwens, het merendeel van de proseccodrinkers hebben nog nooit de regio Prosecco bezocht en hechten daar dan ook weinig of geen belang aan.

Daarnaast is er het gekende cavamerk Freixenet (groep Henkell-Freixenet) dat vandaag een Prosecco Freixenet verkoopt, wat de verwarring evenwel groter maakt, ook al vindt de productie plaats in de afgebakende zone van Prosecco.

Hervé Lalau

Voor meer “Voorwoord”, klik hier 

Geef een reactie