Over woorden en aroma’s

14/05/2018 - Moet het recept van Scotch Whisky veranderd worden? De groep Diageo (Johnny Walker, J&B) denkt er in elk geval over na. Het idee is enerzijds whisky’s aromatiseren en anderzijds de graden alcohol ervan verlagen.

De eerste denkpiste laat toe het gamma te diversifiëren, het makkelijker herkenbaar te maken en laagdrempeliger. Er wordt vervolgens niet enkel whisky gekocht, of een merk van whisky, maar een smaak: honing, gember, citroen, cola … De tweede piste, volgens de voorstanders ervan, is meer consumenten binnenrijven (zelfs richting geheelonthouders) die momenteel door de minimum 40% alcohol afgeschrikt worden. Tegelijk kan de prijs daardoor naar beneden gehaald worden, want de taksen op alcohol zijn lager …

Nuanceverschillen

Dit verhaal doet denken aan een andere historie: die van de appellations die hun aanplantingen in de wijngaarden willen veranderen of hun manier van werken, om beter aan de vraag te voldoen of om productiekosten te verlagen, maar wél met behoud van hun naam en de volledige traditie en bekendheid die daarmee gepaard gaat. Het doet mij denken aan de kip met de gouden eieren …

Zoals u weet is Scotch Whisky een sterke drank op basis van granen die in Schotland moet gemaakt worden, startend van gerst, gist en water, en moet die minstens drie jaar in eikenhouten vaten rijpen, met een minimaal alcoholvolume van 40%. De enige aroma’s die eraan kunnen worden toegevoegd zijn die van de vaten, door vaten te gebruiken waar reeds andere dranken in zaten (wijn, sherry, port …).

Wat echter niet wil zeggen dat sommige merken van Schotse whisky geen andere aroma’s gebruiken en reeds gearomatiseerde producten verkopen. Zo stelt J&B reeds enkele maanden een whisky voor met honing. Inderdaad, maar dan hebben we het niet meer over een Scotch, maar over een ‘sterke drank’.

Niet meer of niet minder overigens dan Jim Beam Vanilla of Honey een Bourbon is, een ‘likeur met Bourbon’. Een nuanceverschil …

” Ceci n’est pas un Scotch. “

Puristen … en de rest

Het doel van deze aanhangers van de New Scotch is de boter (butterscotch) willen hebben en het geld van de boter.

Aantrekkelijk zijn voor de jeugd en voor de iets oudere jeugd, liefst op sterk stijgende markten, vooral Aziatische, en zelfs op markten die tot nu toe vrijwel gesloten waren, daar zit muziek in! Kunt u zich de hype voorstellen van een whisky in Iran waar geen alcohol in zit, maar die geparfumeerd is met Ispahan-rozen?

Puristen vinden ongetwijfeld dat dit de doodsteek betekent voor het merk Scotch Whisky, inclusief alle aromatische rijkdom die eveneens de prullenmand mee ingaat. Maar eerlijk, moeten marketeers echt doen alsof de consument dom is en geen flauw idee heeft? Moet alles echt zodanig overdreven vereenvoudigd worden en in vakjes gestopt?

Geen verrassingen!

Opeens moet ik aan een antwoord denken dat ik onlangs aan de kassa van een supermarkt hoorde. De kassajuffrouw vroeg aan een klant of ze de rosé met pompelmoes lekker vond (ze had twee flessen in haar winkelwagentje liggen): ‘O ja, ik neem niets anders meer, want de smaak is altijd hetzelfde. Zo sta ik nooit voor verrassingen!’

Persoonlijk vind ik het prettig om verrast te worden, zeker in dit beroep. Wijnjaren die totaal niet op elkaar gelijken, de rijkdom van bepaalde blends, nuanceverschillen, texturen die anders zijn, de magie die er plaatsvindt wanneer de wijn ouder wordt … De uitdaging die van het product naar de wijnliefhebber uitgaat : ‘ik ben complex, tracht me maar te doorgronden.’ Zonder de authenticiteit te vergeten.

Want ja, goede wijn (of sterke drank) kan tegelijk trouw zijn aan zijn terroir en aan de knowhow die erachter zit, en complex genoeg om de liefhebber te verrassen.

Dus, net zoals ik nooit rosé met pompelmoes ga kopen (uit principe), ga ik ook nooit geneigd zijn om een Schotse whisky geparfumeerd met cola te proeven, of een Muscadet met colombard … Voor cocktails heb ik een shaker thuis, en voor colombard heb ik Côtes-de-Gascogne.

Oubollig, zegt u ? Dat kan. Ik heb graag dat woorden een duidelijke betekenis hebben, dat Schotse whisky Schotse whisky is, dat rosé rosé is en Muscadet Muscadet is, …

Hervé Lalau

Voor meer “Voorwoord”, klik hier 

 

Geef een reactie