Full Digital Jacket

Ik besloot integraal over te stappen naar een digitale versie, dit is waarom.
In 21 jaar In Vino Veritas hebben we heel wat beproevingen moeten doorstaan, maar steeds zijn we dezelfde koers blijven varen. Geen concessies, geen compromissen, om bestwil en uit respect voor onze lezers...

In 21 jaar In Vino Veritas hebben we heel wat beproevingen moeten doorstaan, maar steeds zijn we dezelfde koers blijven varen. Geen concessies, geen compromissen, om bestwil en uit respect voor onze lezers.

Maar net zoals het team van IVV kreeg ook het tijdschrift flink wat rimpels en is de wereld ondertussen erg veranderd, die van de wijn maar zeker ook die van de uitgeverijen. Hoeveel jongeren kopen vandaag nog een boek, krant of tijdschrift in een boekhandel, of in een kiosk (zoals er in bepaalde steden nog een paar van bestaan)?
De verkoopcijfers van papieren edities van kranten en tijdschriften zitten al een tijdje in vrije val.

Voor het overgrote deel kiezen nieuwe abonnees, of wanneer het over een hernieuwing van het abonnement gaat, voor de digitale versie van IVV die consulteerbaar is via onze website (die overigens ook rimpels vertoont). Tegelijk zijn de druk- en verzendkosten van tijdschriften vrijwel onhoudbaar geworden. Maar ook al zijn al deze argumenten waar, toch zijn het andere die me uiteindelijk over de streep trokken. Zelf verdedigen we een schone en gezonde wijnbouw, met respect voor de natuur. Het merendeel van de wijnbouwers die in IVV worden aangehaald, ook al maken ze niet altijd aanspraak op bio, werken in die richting.
Een papieren uitgave is ecologisch gezien dan ook totaal niet meer geloofwaardig !

Er is het papier, de inkt, de onverkochte exemplaren, de ecologische voetafdruk … Redenen zat om het over een andere boeg te gooien. Ik ben er trouwens van overtuigd dat binnen afzienbare tijd nog andere magazines dezelfde weg zullen volgen.
Maar de scherpe bocht die we richting ‘full digital’ nemen, is niet gemakkelijk. Hoeveel websites en hoeveel blogs brengen er geen wijnnieuws ? En hoeveel daarvan zijn er geloofwaardig ? Een teveel aan informatie is nefast voor echte en duidelijke informatie !

Vandaar mijn idee om het tweemaandelijkse tijdschrift en de veertiendaagse nieuwsbrief te vervangen door een bijna constante maar vooral duidelijke informatiestroom.
Meerdere keren per week willen we u het hele jaar door dossiers, proeverijen en beschouwingen doorsturen. En dat in gedetailleerde vorm, in tegenstelling tot de meestal verkorte versies die aan digitale berichtgeving gekoppeld wordt.
U hebt geen zin om elke dag naar de website van IVV te surfen, geen probleem, het volstaat om nieuwsmeldingen te programmeren zoals u dat wilt. Natuurlijk hebben niet alle websitebezoekers recht op alle volledige informatie, die is enkel voor de abonnees weggelegd.

Wat wint u daarbij?

U hoeft geen twee maanden ongeduldig te wachten tot het volgende nummer van IVV verschijnt en u krijgt meer informatie, veel meer zelfs, dankzij het geld dat we aan papier uitsparen en dus voortaan in nog meer diepgaande berichtgeving kunnen investeren.
Ook wordt er een communicatieruimte voorzien waar u terecht kunt. En indien u de artikels wilt bewaren, kunt u ze in ruwe versie uitprinten. Ook zal onze informatie geïllustreerd en begeleid worden door videofragmenten. In een archief kunt u tevens vinden waarnaar u op zoek bent.

Ik hoop alleen maar dat de adverteerders, u weet wel, die ‘mecenassen’ die ervoor zorgden dat we reeds meer dan 20 jaar IVV konden uitgeven, ons ook in deze nieuwe uitdaging zullen volgen, deze wedergeboorte die zowel door mezelf als door de evolutie rondom ons werd opgedragen.

Ik ben ervan overtuigd, ook al zijn er sommigen die heimwee zullen hebben naar de oude formule, dat deze (r)evolutie van IVV u nog meer plezier zal schenken, meer zin, meer dorst …

Philippe Stuyck

Voor meer “Voorwoord”, klik hier 

Geef een reactie