Engeland, Werkgevers, Televisie en Merken …

28/04/2017 - Engels wijngebied vergroot opnieuw ..., wijnbouw en boomverzorging in Frankrijk in 2017 opnieuw de twee grootste domeinen die werkkrachten ..., ‘Une Minute, un Vignoble’ ..., Frankrijks 10 meest verkochte merken van sterke dranken

Engels wijngebied vergroot opnieuw

Volgens de vereniging van Engelse wijnbouwers, de English Wine Producers, moet er dit jaar in Engeland en Wales zo’n 253 ha wijngaard bijkomen, het equivalent van ongeveer één miljoen wijnplanten.Interessant om weten is dat de Engelse wijngaardoppervlakte in vijf jaar verdriedubbeld is en momenteel meer dan 1800 ha bedraagt, de grootte van het wijngebied van Savoie of Grignan-les-Adhémar. Of tien keer meer dan het Belgische wijngaardareaal, om een vergelijking te maken met een ander jong wijngebied in het noorden.

Volgens de EWP is wijnbouw de landbouwsector die de afgelopen tien jaar de grootste groei kende.
Engeland en Wales tellen momenteel meer dan vijfhonderd wijnbouwers, die zich hoofdzakelijk in het zuiden en het westen van het land bevinden. De EWP verenigt een dertigtal domeinen, waaronder grote namen als Gusbourne, Chapel Down, Coates & Seely, Laithwaite, Nyetimber en Ridgeview. Een groot deel daarvan produceren schuimwijnen, een productie die bijzonder geschikt lijkt voor het klimaat en de bodems aldaar.

In Frankrijk zijn wijnbouw en boomverzorging de twee grootste werkgevers voor seizoenarbeiders

Volgens een studie die werd uitgevoerd door Pôle Emploi, zijn wijnbouw en boomverzorging in Frankrijk in 2017 opnieuw de twee grootste domeinen die werkkrachten aanwerven, goed voor meer dan 111.000 projecten waarvoor (aangegeven) werknemers worden gezocht. Niettemin gaat het enkel om seizoenarbeiders.
Na deze sectoren komen onderhoudslui en personen die in de horeca werken aan de beurt.

 

‘Une Minute, un Vignoble’

Sedert enige tijd wordt er in Frankrijk in televisiereportages meer en meer aandacht besteed aan wijnbouw en zelfs aan wijn op zich, wat ongetwijfeld te maken heeft met de versoepeling van de wet Evin gekoppeld aan het wijntoerisme van het afgelopen jaar. Zo kregen we in de aflevering van ‘Racines et des Ailes’, gewijd aan de Elzas en Lotharingen (La Lorraine), wijngaarden te zien en werden er zelfs wijnbouwers aan het woord gelaten die over hun binding met het terroir en hun wijnen praatten (meer bepaald in Thann). Opvallend, want tot voor kort vlogen helikopters in soortgelijke reportages over wijngebieden zonder daar maar iets over te zeggen.

Deze nieuwe wind lijkt ook versterking te krijgen met een nieuwe reeks die uitsluitend over wijn zal gaan, een programmareeks op France Télévison. Oké, de format is klein (enkel Deproges deed het reeds met zijn Monsieur Cyclopède), maar het is een begin.
De nieuwe reeks heet ‘1 Minute, 1 Vignoble‘.

Er zullen zes Franse wijnstreken worden belicht: Bordeaux, Bourgogne, Champagne, Languedoc, Provence en Côtes du Rhône. De afleveringen worden uitgezonden op France 2 van maandag tot donderdag (van 27 maart tot 4 mei) en op France 5 van vrijdag tot zondag (van 28 april tot 18 juni), telkens rond 20.35 uur.

Joël Forgeau, voorzitter van Vin & Société en peter van de programmareeks, vertelt wat het doel is: We willen kijkers een beetje het verhaal vertellen van het Franse wijnbouwpatrimonium en hen zin geven om op ontdekkingstocht te gaan in deze wijngebieden, zoals tien miljoen toeristen reeds in 2016 deden.’

Meer precies zal het groot publiek kunnen kennismaken met de traditionele knowhow van Bordeaux, de climats van Bourgogne, de geschiedenis en de geografie van Champagne, de terroirs van Languedoc, de wijnroutes van de Provence, het wijnpatrimonium en de cultuur van de Côtes du Rhône en de wijngeschiedenis van Parijs.

De achttien films van telkens één minuut worden gepresenteerd door presentatrice en model Sophie Ducasse, alias Tiga.

Nog volgens Vin & Société verenigt het programma zes wijnregio’s op basis van vrijwillige medewerking van de deelnemende Interprofessions. De reeks is een productie van Studio Kabo.

Frankrijks 10 meest verkochte merken van sterke dranken

Ziehier de lijst van onze collega’s van Rayons Boissons, die zich baseerden op de cijfers van de leveranciers, van het klassement van de 10 meest verkochte merken van sterke dranken die in 2016 in de Franse supermarkten werden verkocht.

Plaats    Merk Groep Miljoen €
1.    Ricard Pernod-Ricard 467,7
2.    William Peel Marie Brizard 307,9
3.    Ballantine’s Pernod Ricard 173,5
4.    Jack Daniel’s Brown-Forman 156,3
5.    Clan Campbell Pernod-Ricard 151,8
6.    Label 5 La Martiniquaise 150,5
7.    Grant’s Lixir 150,4
8.    Sir Edward’s La Martiniquaise 114,2
9.    Poliakov La Martiniquaise 102,6
10.  Pastis 51 Pernod Ricard 93,6

Opmerkelijk bij het zien van deze lijst is het belangrijke aandeel van whisky in Frankrijk. En meer bepaald whisky uit het basisgamma. Het grootste whiskymerk in Frankrijk (William Peel) vertegenwoordigt een zakencijfer dat bijna 9 keer groter is dan dat van het grootste wijnmerk (Roche-Mazet).

Opvallend is ook de sterkte van Pernod Ricard, met 4 merken in deze Top 10, waarvan 2 pastis en 2 whisky’s, en van La Martiniquaise (3 merken, waarvan 2 whisky’s).

Nog frappant in dit klassement is de afwezigheid van cognac, armagnac en calvados, die duidelijk een bijrol spelen, zelfs in hun land van oorsprong.

Tot slot zien we ook dat de stijging van talrijke referenties van rum, wodka, tequila en maltwhisky in de winkelrekken, zich niet onmiddelijk in de zakencijfers vertalen.

Voor meer “News”, klik hier

Geef een reactie