Clichés en andere dooddoeners …

16/08/2017 - Beste wijnvrienden, wanneer u een keer wilt opscheppen en schitteren in gezelschap, net nu u terug bent van vakantie (vooral wanneer u met vakantie ging in een wijnstreek), dan zijn dit alvast enkele snedige zinnen waarmee u ongetwijfeld scoort. Kom ermee voor de dag op het juiste moment en in goed gezelschap, effect verzekerd (opgepast, want sommige zijn waar).

‘Een wijnstok moet afzien.’

Aha, een beetje zoals bij sm dan? Tja, klappen en pijn zijn natuurlijk relatief. Maar wanneer datgene wat uit de fles komt niet meer echt vloeibaar is, zou ik toch even een specialist raadplegen.

‘Rendement is niet goed.’

Tenzij u er het aantal hectoliter per hectare bij vermeldt, in functie van de aanplantingsdichtheid, anders slaat u misschien de bal wel helemaal mis. U weet maar nooit of er een échte kenner in het gezelschap zit.

‘Parker sloot een pact met de duivel en tonnenmakerijen.’

Sedert een tijdje houdt hij zich ook bezig met banden. Toch wel een beetje opgeblazen, die gast. Maar wat balpennen betreft, geen slecht woord over Parker!

‘Goede wijn wordt eerst en vooral in de wijngaard gemaakt.’ Inderdaad, hoewel er ook zijn die eerst beginnen met de vinificatie en daarna pas oogsten.

‘Een AOP staat voor de link met het terroir.’

Probeer weliswaar niet te veel in details te treden. Het is zelfs nog moeilijker om een link te leggen met het terroir wanneer het over een regionale appellatie gaat: te veel terroirs zijn nefast voor het terroir zelf.

‘Bio is goed.’

Dit argument is op ecologisch vlak onomkeerbaar. Maar opgepast voor biowijnen tegen dumpingprijzen, omdat de criteria waaraan moet voldaan worden niet altijd even duidelijk zijn. En dan nog niets, wanneer alle wijnen binnenkort een biolabel dragen, zal er binnen de kortste keren ongetwijfeld iets anders worden uitgevonden …

‘Een voorspoedig wijnbouwer dynamiseert altijd eerst zijn hoorn des overvloeds alvorens hem fijn te malen.’

Dit is eerder een aforisme dan een cliché.

Kleine advertentie

Ongeveer in hetzelfde genre las ik onlangs een kleine advertentie op de website van Vitiplanète :
‘Oud-wijnbouwer verkoopt wijngaard die sterk afziet ; weinig bewerkt, doch biologisch (sedert 5 jaar geen geld meer voor behandelingen), terroir van keien, zeer lage rendementen (een vingerhoed per wijnstok), non-interventionistische vinificatie, gegarandeerd zonder zwavel. Geen opvoeding in houten vaten (wegens te duur). PS. Lot natuurlijke azijn over te nemen.’

Is dit onderwerp een kolfje naar uw hand? Of maakt u deel uit van de zogeheten early adopters met gloednieuwe ideeën?
Of houdt u ervan om open deuren in te trappen?
Of hebt u eenvoudigweg zin om met elementen te komen aandraven waar gretig wordt op ingepikt?
Hoe dan ook, wanneer u nog clichés hebt, laat het ons weten !

Hervé Lalau

Voor meer “Voorwoord”, klik hier 

Geef een reactie